Begroting 2019

P0 Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

Taakveld:

Wat gaan we doen?

Hoe doen we dat?

We willen dat Voorschoten een bestuurlijk zelfstandig dorp blijft;

Samenwerking in de Leidse regio versterken;

We streven naar structureel evenwicht in de begroting;

Invoering omgevingswet;

We geven ruimte aan participatie.

We gaan hechter samenwerken met de gemeenten in de Leidse regio;

Inventariseren welke gemeenschappelijke regelingen en publieke verantwoordelijkheden we stapsgewijs kunnen beleggen in de Leidse regio;

Hanteren van principe ‘oud voor nieuw’ of zoeken naar nieuwe kostendragers alvorens te investeren;

We kijken kritisch naar hoe we samenwerken en hoe we inwoners vroegtijdig bij planvorming kunnen betrekken;

We willen dit proces helder en eenduidig vormgeven.

Toelichting

Dagelijks Bestuur
In ons coalitieakkoord is verwoord dat we willen dat Voorschoten een bestuurlijk zelfstandig dorp blijft, zodat we zelf regie houden over de inrichting van ons dorp en het aanbod van voorzieningen. Voor zaken waarvan we weten dat we die beter kunnen organiseren met sterke partners in één regio, zoals zorg, economie en bereikbaarheid, gaan we meer samenwerken met gemeenten in de Leidse regio, zoals Oegstgeest, Zoeterwoude, Leiderdorp en Leiden.

Doelen:

  • Ontwikkeling en bescherming van de kernwaarden van ons dorp;
  • Focus op de Leidse regio door te inventariseren welke gemeenschappelijke regelingen en publieke verantwoordelijkheden we stapsgewijs kunnen beleggen in de Leidse regio;
  • Bij elke gemeenschappelijke regeling of andere vorm van samenwerking die we aangaan of in stand houden, staan behoud of verbetering van kwaliteit en beperking van kosten voorop. Bovendien toetsen we alle samenwerkingsverbanden aan de hand van efficiency, effectiviteit, democratische legitimiteit, politiek-bestuurlijke grip, transparantie, eenduidige samenwerking, participatie en hoogwaardige kwaliteit.

Er is in de afgelopen periode veel geschreven en gezegd over de financiële positie van onze gemeente. Het jaar 2017, een jaar waarin de gemeente onder preventief toezicht heeft gestaan, heeft ook invloed op de financiële situatie voor de aankomende jaren. Het is belangrijk dat Voorschoten een structureel en reëel evenwicht heeft in haar inkomsten en uitgaven. We zijn ons van deze situatie terdege bewust. In de komende periode wordt toegezien op effectuering van dit uitgangspunt.

Invoering Omgevingswet
De Omgevingswet vraagt om kritisch te kijken naar de wijze waarop we samenwerken, zowel tussen verschillende overheden en andere ketenpartners als tussen de gemeente (zowel bestuur als ambtelijk) en inwoners, bedrijven, instellingen, ontwikkelaars en verenigingen. Daarnaast vraagt de Omgevingswet bij beleidsvorming dat we hierbij vroegtijdig onze inwoners betrekken. Dit sluit aan bij het streven van Voorschoten om processen en procedures te vereenvoudigen, waarbij inwoners en bedrijven integraal worden bediend.

Participatie
We geven ook ruimte voor burgerinitiatieven en willen experimenten met innovatieve vormen van participatie. Hierbij kijken we ook welke goede voorbeelden er al elders zijn te vinden. Zie voor meer expliciete doelen omtrent participatie het onderdeel hieronder.

Bij participatie hanteren we de volgende uitgangspunten:

  • Transparantie en delen van informatie (mensen moeten weten waar ze aan toe zijn);
  • Laagdrempeligheid (makkelijk vragen kunnen stellen en aan informatie kunnen komen);
  • Evenwicht (inspraak moet in evenwicht zijn met de tijdsbesteding: niet te veel avonden voor een onderwerp);
  • Helder en goed proces. Duidelijk moet zijn hoe inspraakprocessen worden ingericht en waar welke verantwoordelijkheid is belegd. De gemeente heeft hierin zowel een rol als kadersteller als ook procesbewaker;
  • We scheppen eerlijke verwachtingen, mensen moeten weten waar ze wel of geen inspraak in hebben.

We waarborgen dat inwoners van meet af aan kunnen deelnemen aan de planvorming over het gebruik van de ruimte. Inwoners krijgen, waar nodig, ondersteuning van experts bij het uitwerken van alternatieve plannen. We stellen kwalitatieve en kwantitatieve eisen aan het proces van inspraak.

Interbestuurlijk Programma
In de komende periode zullen er echter meer nieuwe taken van de Rijksoverheid bij de gemeente komen te liggen. Onder andere de taken in het kader van de Omgevingswet en het Interbestuurlijk Programma (IBP). Bij beiden is nog niet helemaal in te schatten welke financiële druk dit oplevert en in hoeverre de middelen die hiervoor vanuit het Rijk worden aangeboden toereikend zullen zijn. Ook hier zullen keuzes en financiële creativiteit nodig zijn.

Samenwerkingsverbanden in de regio
We streven naar een eenduidige keuze: wat we in de Leidse regio doen, doen we niet in andere regio’s ook. Verschillende modellen van samenwerking moeten we verkennen. Doel daarvan is versterking van maatschappelijke voorzieningen, beperking van de kosten, verbetering van de kwaliteit van dienstverlening, vergroten van democratische controle en bescherming van het unieke karakter van Voorschoten.
Hoewel Voorschoten nu aangesloten is bij de H10 (inkoop aan de Haagse kant) is de wens om uiteindelijk de inkoop meer te organiseren in de Leidse regio. Wanneer dit gaat gebeuren is afhankelijk van de analyse van de samenwerkingsverbanden.

Gemeenteraad/griffie
Na de verkiezingen in 2018 staat 2019 voor de gemeenteraad in het teken van een aantal onderwerpen.

  • In 2018 is een (leer) traject ingezet voor het bereiken van een aantal doelen: het realiseren van politieke ambities, de rol van de raad in een veranderende democratie (participatie) en het bereiken van de gewenste (bestuurs-) cultuur. Dit traject zal vervolg en uitvoering krijgen in 2019. Daarnaast zal, om de professionaliteit van de raad en het debat in de vergaderingen te vergroten een voorzitters- en debattraining worden georganiseerd;
  • Na de onder toezichtstelling door de provincie in 2017 zijn de gemeentefinanciën een belangrijk onderwerp voor de raad. In 2018 is gestart met een hernieuwde commissie P&C waarin de nodige aandacht is voor de (inrichting van de) financiën. Dit zal in 2019 ook de nodige aandacht krijgen;
  • De bestuurlijke toekomst van Voorschoten en de keuze voor een samenwerkingsregio vormen een belangrijk derde thema waar de gemeenteraad zich in 2019 mee bezig zal houden. Op welke wijze en in welke mate zal mede afhangen van eventuele besluitvorming hierover die mogelijk nog in 2018 plaatsvindt;
  • In 2018 is de Programmavisie invoering Omgevingswet door de raad vastgesteld. Deze bevat de kaders die de raad heeft gesteld waarbinnen het college de invoering van de wet kan oppakken. In 2019 wil de raad nauw betrokken blijven bij dit invoeringsproces. Indien in 2019 gestart wordt met de opstelling van de Omgevingsvisie zal de raad hieraan een inhoudelijke bijdrage leveren;
  • Voorschoten heeft momenteel een waarnemend burgemeester. Eind 2018 zal hierover een gesprek hebben plaatsgevonden met de Commissaris van de Koning. Dit kan betekenen dat er in 2019 ontwikkelingen zijn op het gebied van de invulling van deze functie;
  • De raadsgriffier heeft aangekondigd voornemens te zijn in 2019 met vervroegd pensioen te gaan. Dit betekent dat de werkgeverscommissie actie moet ondernemen voor de vervulling van de te ontstane vacature.

Programma Bestuur onderdeel burgerparticipatie
Wat willen we bereiken?

  • Een hoogwaardige kwaliteit van de leefomgeving van de inwoners van Voorschoten door samenhang, leefbaarheid en veiligheid te bevorderen.

Wat gaan we doen?   

  • Het betrekken van zo veel mogelijk inwoners die een belang hebben bij het bedenken of uitvoeren van plannen van de gemeente die de leefomgeving raken. Dus ook inwoners die buiten het bestaande netwerk van belangenverenigingen vallen;
  • Een evenwichtige en transparante belangenafweging maken in samenwerking met inwoners, waardoor een zorgvuldig besluitvormingsproces kan plaatsvinden, met een grotere kans op een gedragen en kwalitatief hoogwaardig resultaat;
  • Meer inwoners die verantwoordelijkheid kunnen nemen voor het verbeteren van hun eigen leefomgeving.

Hoe doen we dat?

  • We stellen bruikbare handvatten op voor burgerparticipatie voor raad, college, inwoners en ambtenaren. De handvatten maken aan alle partijen duidelijk wat de kaders en spelregels voor burgerparticipatie zijn, welke rol zij daarin spelen en hoe zij burgerparticipatie praktisch kunnen toepassen;
  • Inventarisatie van bestaande middelen die ingezet kunnen worden voor burgerparticipatie;
  • Experimenteren met nieuwe (digitale) vormen van burgerparticipatie;
  • Bij een aantal thema’s/onderwerpen uit dit uitvoeringsprogramma van het coalitieakkoord passen we burgerparticipatie toe. Bij deze onderwerpen is er ruimte om te experimenteren met (nieuwe) vormen van participatie en hiervan te leren;
  • We geven ruimte aan burgerinitiatieven en willen experimenteren met innovatieve vormen van participatie. Hierbij kijken we ook welke goede voorbeelden er al elders te vinden zijn.

Financiën
De kosten voor participatie en de bijbehorende communicatie moeten worden opgenomen in de projectplannen. Voor het ontwikkelen van de handvatten, de bijbehorende tools en in te zetten communicatie hierover moet apart budget worden geraamd bij de kadernota of een volgende begroting.